Find Pris & Book

Kiel-linjens 50 år - før og nu


50 års jubilæum på Kiel-ruten - Göteborg-Kiel
Sten A. Olsson træder ind i forretningslivet

1939: Sten Allan Olsson grundlægger sit første firma: Sten A. Olssons Metalprodukter (Stena Metal). Denne lille metalhandel bliver udgangspunkt for et af verdens største færgerederier i dag.
 

Trådte ind på søfartsmarkedet


1948: Olsson træder ind på søfartsmarkedet med sin samarbejdspartner Helge Olofsson under navnet Rederi AB Samba. Navnet på det første fragtfartøj: Dan.
 
1953: Rederi AB Samba ændrer navnet til Sten A. Olssons Handels AB. Stenas første passagerlinje sættes i trafik i 1964 og sejler passagererne til Skagen. Det er herfra, man lånte navnet på Skagenslinjen, som blev grundlagt i 1962 af danskeren Poul Ludvigsen. Konceptet bag Skagenslinjen er lige så enkelt som det er fremgangsrigt: hyrede eller egne færger med lave, faste driftsomkostninger sejler til Danmark med så mange passagerer som muligt, samtidigt med at salget om bord maximeres.
 
Sten A. Olsson fokuserer på attraktive tilbud om bord og tilbyder skattefri varer. Restauranter og barer med livemusik og dans samt et casino står for passagerernes underholdning. Nyt og revolutionerende er det, at til forskel fra øvrige færger på denne tid er passagererne ikke inddelt efter klasse. Flere nye tiltag tilkommer hurtigt, og navnet bliver ændret til Stenalinjen. I 1967 bliver navnet til sidst ændret til Stena Line.

50 års jubilæum på Kiel-ruten - Göteborg-Kiel
Stena Line-ruten Göteborg-Kiel

Kiel-linjen får en alt andet end storslået start. Olsson har andel i KL-linjen mellem Kiel og Nakskov (Lolland), som sættes i drift den 31. august 1963. Linjen trafikeres af den gamIe færge Isefjord fra 1935.
 
Det siges at Sten A. Olsson anså at færgen var for gammel til Göteborg. Den sendes derfor til værftet i Kiel, hvor den får et blåt skrog. Inspirationen til færgen blev hentet fra indpakningen til det populære svenske knækbrød Wasa knäckebröd. Ruten bliver en stor succes og året efter udvides trafikken til at omfatte Fyn og Kappeln. I 1966 afløses den gamle færge Isefjord af den mere moderne Stena Baltica.


Kiel-linjen


I november 1964 afholder Olsson en pressekonference, hvor han præsenterer sine planer om inden for de næste to år at starte en linje mellem Göteborg og Kiel – den længste Stena-rute hidtil. Linjen sættes i drift i 1967, da Stena Germanica er færdig. I Kiel lægger den nye færge til i den Oslokaj, i Göteborg ved Stena-Line-terminalen, som blev indviet i 1967 i Skandiahavnen.
 

STENA GERMANICA I, STENA ATLANTICA, STENA OLYMPICA


21. april 1967: Stena Germanica navngives. Den første Stena Germanica-færge er både elegant og funktionel. Hun er 110 m lang, kan rumme 1.300 passagerer og har en hastighed på 23,5 knop. På det første året blev der transporteret 120.000 passagerer – 20.000 mere end man havde forventet. Ruten bliver meget populær, hvilket hurtigt gør sig bemærket. Stena Germanica kan ikke længere klare den øgede lastbiltrafik og sejler kun på ruten frem til 1974. Stena Line bestiller derfor fire nye færger.
 
1972 er et begivenhedsrigt år på strækningen Göteborg-Kiel. Først sættes den anden Tysklandsfærge i trafik. Stena Atlantica bistår Stena Germanica. Senere samme år tiltræder Stena Olympica i tjenesten. De nye færger har mere plads til køretøjer og passagerer samt kahytter af højere standard. I Göteborg afgår Stenas færger fra den nye terminal ved Masthuggskajen. Fem år efter indvielsen transporteres der intet mindre end 296.000 passagerer på linjen Göteborg-Kiel.
 

SESSANLINJEN BEGYNDER AT SEJLE MELLEM GÖTEBORG OG TRAVEMÜNDE


I 1974 åbner Sessanlinjen og sejler fra Göteborg til Travemünde, og Stena Line går dermed med tab. I 1981 forandres situationen: Stena Line opkøber Sessanlinjen og sejler nu selv på denne strækning. Af økonomiske grunde må Stena fokusere på én havn i Tyskland. Valget falder på Kiel. Der afgår dog fortsat et rent fragtfartøj fra Travemünde. I 1977 står jernskulpturen Hafen 77 i Hindenburgufer i Kiel færdig. Sten A. Olsson lader den opføre i tiårs-jubilæet af ruten Göteborg-Kiel.
 
Mellem 1982 og 1988 trafikeres Kiel-linjen af Kronprinsessan Victoria – en færge som blev overtaget fra Sessanlinjen. Færgen er stadig i trafik i dag: som Stena Europe på ruten Fishguard-Rosslare. I 1982 står Schwedenkai i Kiel færdig. Stena Line har nu en egen kaj på den tyske side.

50 års jubilæum på Kiel-ruten - Göteborg-Kiel
50 års jubilæum på Kiel-ruten - Göteborg-Kiel
STENA GERMANICA II, STENA SCANDINAVICA III

I 1987 blev den nye Stena Germanica leveret. Færgen blev bestilt allerede i 1978 sammen med sine søsterfartøjer. Stena Germanica II er på den tid verdens største færge: hun er 175 m lang, har plads til 2500 passagerer og har 1700 m vognbaner på bildækket. Hun er endda tilpasset til passagerernes ændrede behov for større fragtkapacitet, konferencerum til forretningsrejsende og et stort udbud av butikker om bord.
 
I 1988 indkøbes søsterfartøjet Stena Scandinavica. Med disse to store færger kan man drive ruten Göteborg-Kiel på et rentabelt niveau. Det varer frem til 2010/2011, inden de bliver afløst af endnu større færger. Begge færger tjener dog stadig Stena Line. I dag sejler de som Stena Vision og Stena Spirit mellem den svenske by Karlskrona og Gdynia i Polen.
 
I 1993 overgår duty-free-konceptet til et såkaldt vendor control system. Flyselskaber og rederier skal via dette system sørge for, at kun tilladte mængder varer indføres i landene. Antallet af fritidspassagerer som rejser med færge for at handle billigt formindskes. Det leder til at man bliver tvunget til skære ned på personalet. Samtidigt sætter selskabet et endnu større fokus ind på turister og forretningsrejsende (ved siden af lastbilstrafik).

1999: Den skattefrie handel på EUs indre marked afskaffes. De første begrænsninger blev allerede indført i 1960’erne. Det indebar en stor udfordring både på Kielruten og i trafikken mellem Danmark og Sverige.
 

Nye og endnu større færger


I perioden 2000-2010 vil Stena Line udvide sejladsen på Kiel-ruten yderligere. Til dette formål kræves større færger med større transportkapacitet. Passende eksempler finder man på England-linjen: Stena Hollandica (2000) og Stena Britannica (2003). Hurtigt får ruten fra von Hoek van Holland til Harwich to nye færger.
 
I 2010 byggede man fartøjerne om, og de får nye navne. Hollandica går nu under navnet Stena Germanica (III) og Britannica under navnet Stena Scandinavica (IV). De udrustes med flere kahytter og endnu højere komfort. For første gang indføres endda en luksusklasse med panoramakahytter. Her findes delvis runde senge, boblebad, kahytter med tagvindue og livebilleder fra skærgården i kahytternes egne storskærmstv. Kahytterne bliver hurtigt meget populære blandt passagererne.
 
De nye færger er 240 m lange, sejler med en hastighed på 22 knop og har 4 km vognbaner på bildækket. Begge de gamle Kiel-færger er også blevet bygget om og sejler nu på ruten Karlskrona-Gdynia. Fremtidsorienteret teknik: siden 2015 er Stena Germanica Stenas første RoPax-færge, som drives på metanol. Denne ombygning er en innovativ reaktion på de skærpede miljøkrav.

50 års jubilæum på Kiel-ruten - Göteborg-Kiel
50 års jubilæum på Kiel-ruten - Göteborg-Kiel