Kiel-linjen får en alt andet end storslået start. Olsson har andel i KL-linjen mellem Kiel og Nakskov (Lolland), som sættes i drift den 31. august 1963. Linjen trafikeres af den gamIe færge Isefjord fra 1935.
Det siges at Sten A. Olsson anså at færgen var for gammel til Göteborg. Den sendes derfor til værftet i Kiel, hvor den får et blåt skrog. Inspirationen til færgen blev hentet fra indpakningen til det populære svenske knækbrød Wasa knäckebröd. Ruten bliver en stor succes og året efter udvides trafikken til at omfatte Fyn og Kappeln. I 1966 afløses den gamle færge Isefjord af den mere moderne Stena Baltica.
Kiel-linjen
I november 1964 afholder Olsson en pressekonference, hvor han præsenterer sine planer om inden for de næste to år at starte en linje mellem Göteborg og Kiel – den længste Stena-rute hidtil. Linjen sættes i drift i 1967, da Stena Germanica er færdig. I Kiel lægger den nye færge til i den Oslokaj, i Göteborg ved Stena-Line-terminalen, som blev indviet i 1967 i Skandiahavnen.
STENA GERMANICA I, STENA ATLANTICA, STENA OLYMPICA
21. april 1967: Stena Germanica navngives. Den første Stena Germanica-færge er både elegant og funktionel. Hun er 110 m lang, kan rumme 1.300 passagerer og har en hastighed på 23,5 knop. På det første året blev der transporteret 120.000 passagerer – 20.000 mere end man havde forventet. Ruten bliver meget populær, hvilket hurtigt gør sig bemærket. Stena Germanica kan ikke længere klare den øgede lastbiltrafik og sejler kun på ruten frem til 1974. Stena Line bestiller derfor fire nye færger.
1972 er et begivenhedsrigt år på strækningen Göteborg-Kiel. Først sættes den anden Tysklandsfærge i trafik. Stena Atlantica bistår Stena Germanica. Senere samme år tiltræder Stena Olympica i tjenesten. De nye færger har mere plads til køretøjer og passagerer samt kahytter af højere standard. I Göteborg afgår Stenas færger fra den nye terminal ved Masthuggskajen. Fem år efter indvielsen transporteres der intet mindre end 296.000 passagerer på linjen Göteborg-Kiel.
SESSANLINJEN BEGYNDER AT SEJLE MELLEM GÖTEBORG OG TRAVEMÜNDE
I 1974 åbner Sessanlinjen og sejler fra Göteborg til Travemünde, og Stena Line går dermed med tab. I 1981 forandres situationen: Stena Line opkøber Sessanlinjen og sejler nu selv på denne strækning. Af økonomiske grunde må Stena fokusere på én havn i Tyskland. Valget falder på Kiel. Der afgår dog fortsat et rent fragtfartøj fra Travemünde. I 1977 står jernskulpturen Hafen 77 i Hindenburgufer i Kiel færdig. Sten A. Olsson lader den opføre i tiårs-jubilæet af ruten Göteborg-Kiel.
Mellem 1982 og 1988 trafikeres Kiel-linjen af Kronprinsessan Victoria – en færge som blev overtaget fra Sessanlinjen. Færgen er stadig i trafik i dag: som Stena Europe på ruten Fishguard-Rosslare. I 1982 står Schwedenkai i Kiel færdig. Stena Line har nu en egen kaj på den tyske side.