Tilgængelighedserklæring

Denne tilgængelighedserklæring gælder for Stena Lines digitale tjenester. Vi er forpligtet til at sikre tilgængelighed i overensstemmelse med den europæiske tilgængelighedslov, WCAG 2.1 Level AA-standarden og EN 301 549

 

Nuværende tilgængelighedsstatus

Vores digitale tjenester er delvist i overensstemmelse med WCAG 2.1 AA.

 

Omfang

Denne erklæring dækker følgende digitale tjenester leveret af Stena Line:

  • Hjemmeside og checkout
  • Ny online booking
  • Gammel online booking
  • Checkout
  • Selvbetjeningsændring
  • Rejseplan
  • GLOW (gæsteliste på web)
  • Stena Line: Mine Rejser

 

Krav der gælder for vores tjenester

Stena Line leverer en e-handelstjeneste og elementer af passagertransporttjenester til søs i henhold til direktiv (EU) 2019/882 om tilgængelighed for produkter og tjenester. De generelle krav til tjenester i bilag I, afsnit III og de yderligere tilgængelighedskrav i afsnit IV g) gælder for vores e-handelstjeneste samt afsnit IV c) for elementer af passagertransporttjenester til søs.

Generelt betyder dette, at tjenesten og alle oplysninger skal være tilgængelige på en konsekvent og tilstrækkelig måde ved at gøre dem opfattelige, anvendelige, forståelige og robuste. Information skal gøres tilgængelig via mere end én sensorisk kanal på en forståelig og opfattelig måde. For ikke-tekstuelt indhold skal dette præsenteres på en alternativ måde. Derudover skal det informative indhold være tilgængeligt i tekstformater, der kan bruges til at generere alternative hjælpeformater, som kan præsenteres på forskellige måder af brugerne og via mere end én sensorisk kanal, og med skrifttyper af passende størrelse, form og kontrast.

Kravene til tilgængelighed gælder også for enhver identifikation, elektroniske signaturer, sikkerhed og betalingsmetoder, der er en del af e-handelstjenesten.

For passagertransporttjenester til søs består kravene i at sikre information om tilgængeligheden af køretøjer, den omgivende infrastruktur og det byggede miljø, samt om assistance til personer med handicap. Endvidere at sikre levering af information om smart billetsalg (elektronisk reservation, billetbestilling osv.), realtids rejseinformation (køreplaner, information om trafikforstyrrelser, forbindelsestjenester, videre rejse med andre transportformer osv.) og yderligere serviceinformation (f.eks. bemanding af stationer, elevatorer der er ude af drift, eller tjenester der midlertidigt er utilgængelige).

 

Hjemmeside

 

Generel beskrivelse af tjenesten

Stena Lines landingssider fungerer som indgangspunkt for brugere, der søger rejseinformation, destinationsinspiration og færgerutedetaljer. Disse sider inkluderer markedsføringsindhold, havneguider og adgangspunkter til forskellige tjenester som booking, ændring af bookinger, kundesupport og Mine Sider til opdatering af brugerprofiler og håndtering af bookinger.

Hvordan vi overholder tilgængelighedskravene

Løsning af tilgængelighedsproblemer forbliver en topprioritet, og vi tager alle nødvendige skridt for at sikre rettidig og omfattende overholdelse. Vi er dog opmærksomme på følgende begrænsninger:

  • Nogle interaktive elementer er ikke struktureret korrekt
  • Nogle ikoner er markeret som billeder, men bør skjules for hjælpeteknologier
  • Nogle informative ikoner, især på mobil, mangler alternativ tekst eller korrekt mærkning
  • Nogle formularfelter har lav kontrast, hvilket gør dem svære at læse
  • Nogle links har ikke klar eller identificerbar linktekst
  • Chatbotten er ikke tilgængelig i henhold til WCAG-retningslinjerne
  • Nogle billeder mangler hjælpsom alternativ tekst
  • Nogle elementer på siden har samme ID, hvilket kan skabe forvirring
  • Nogle dele af siden kan ikke bruges med tastatur — især pointberegningsfunktionen
  • Nogle overskriftselementer (f.eks. h2-tags) kan være tomme eller mangle beskrivende indhold
  • Nogle elementer bruger ugyldige ARIA-roller, hvilket kan skabe problemer for hjælpeteknologier

 

Ny Online Booking

 

Generel beskrivelse af tjenesten

Den nye online booking lader brugere planlægge og købe færgerejser. Den giver brugere mulighed for at gennemse tilgængelige ruter og køreplaner, vælge ud- og hjemrejser, tilføje rejsende (voksne, børn, kæledyr, køretøjer) og vælge ekstra ydelser som kabiner eller måltider. Systemet guider brugere gennem en trinvis bookingproces og er optimeret til både desktop og mobil brug. Den er i øjeblikket tilgængelig på udvalgte ruter og bliver udrullet for at erstatte det ældre bookingsystem.

Hvordan vi overholder tilgængelighedskravene

Vi udrullet et nyt online bookingsystem med sigte på fuld overholdelse af WCAG 2.1 AA. Vi er dog opmærksomme på nogle få tilgængelighedsproblemer. Løsning af tilgængelighedsproblemer forbliver en topprioritet, og vi tager alle nødvendige skridt for at sikre rettidig og omfattende overholdelse. I mellemtiden opfordres kunder til at kontakte vores callcentre for assistance.

Kendte tilgængelighedsproblemer:

  • Datovælgeren er ikke fuldt kompatibel ved brug af hjælpeteknologier
  • Bypass-blok på header mangler
  • Nogle sider følger ikke en logisk sidestruktur med hensyn til overskrifter og tab-rækkefølge
  • Nogle sider understøtter ikke fuldt ud stor skriftstørrelse, tekstafstand og zoom samtidigt
  • Fødselsdatovælgeren fokuserer automatisk på det næste inputfelt
  • Nogle fejlmeddelelser mangler klarhed og er ikke tydeligt forbundet med deres inputfelt
  • Bookingudløb kommunikeres ikke
  • Statusmeddelelser er ikke fuldt kompatible
  • Nogle ikoner mangler alternativ tekst
  • Nogle titler på engelsk mangler korrekte sprogdefinitioner i koden, når hovedsproget ikke er engelsk
  • Checkout er ikke fuldt kompatibelt (se afsnittet nedenfor)

 

Gammel Online Booking

 

Generel beskrivelse af tjenesten

Dette er den tidligere version af bookinggrænsefladen. Den giver brugere mulighed for at vælge ruter, datoer, rejsemuligheder og ændre eksisterende bookinger. Selvom den er tilgængelig på alle ruter, mangler den mange moderne tilgængelighedsfunktioner og er i øjeblikket ved at blive udfaset.

Hvordan vi overholder tilgængelighedskravene

Dette ældre system opfylder ikke WCAG 2.1 AA-standarderne og vil blive erstattet af den nye online booking. I mellemtiden opfordres kunder til at bruge den nye online booking eller kontakte vores callcentre for assistance.

Kendte tilgængelighedsproblemer i gammel online booking:

  • Billeder og ikoner mangler tilstrækkelig alternativ (alt) tekst.
  • Overskriftsniveauer er forkert struktureret.
  • Overskrifter er ikke beskrivende for det indhold, de står foran.
  • Semantisk HTML mangler.
  • Landmarks (såsom , , osv.) bruges ikke.
  • Kontrast mod baggrunden er nogle gange utilstrækkelig.
  • Tekstelementer som feltlabels, pladsholdertekster og knaptekster opfylder ikke det krævede kontrastforhold.
  • Grænsefladeelementer og ikoner har utilstrækkelig kontrast mod baggrunden, herunder fokusindikatorer.
  • Farve bruges som den eneste indikator for inputfejl, uden yderligere ledetråde.
  • Fokusindikatorer mangler.
  • Der er ingen mulighed for at ændre tekststørrelse.
  • Reflow understøttes ikke.
  • Der er ingen mulighed for at øge tekstafstanden.
  • Autofill-funktionalitet understøttes ikke.
  • Inputfelter mangler informative labels.
  • Inputfelter mangler maskinlæsbare formål.
  • Inputfelter er ikke tydeligt markeret som påkrævede eller valgfrie.
  • Labels og inputfelter præsenteres ikke konsekvent.
  • Tilgængelige navne mangler for elementer som inputfelter.
  • Tastatursnavigation understøttes ikke fuldt ud.
  • Sidetitlen er ikke informativ og ikke oversat pr. markedssprog.
  • Link- og knaptekster er ikke tilstrækkeligt beskrivende.
  • Kunder informeres ikke, når bookingtiden udløber.
  • Der er uoverensstemmelser mellem det visuelle label og det tilgængelige navn.
  • Der er ingen måde at springe gentaget indhold over.
  • Sidesproget er ikke specificeret i koden.
  • Siden blander flere sprog uden korrekt sprogmarkering.
  • Fejlmeddelelser vises ikke i nærheden af de tilhørende inputfelter.
  • Fejlmeddelelser er ikke maskinlæsbare.
  • Nogle uventede ændringer sker, når man navigerer gennem formularer med tab.
  • Brugere får ikke klare instruktioner om, hvordan formularfejl rettes.
  • Formularer tillader ugyldigt input (f.eks. tal i navnefelter).
  • Elementer mangler passende navn-, rolle- og værdiattributter.
  • Statusmeddelelser er ikke maskinlæsbare.
  • Nogle elementer understøtter ikke den krævede målstørrelse.
  • Fejlforebyggelsesmekanismer understøttes ikke fuldt ud.
  • Checkout er ikke fuldt kompatibelt (se separat afsnit i dette dokument).

 

Checkout

 

Generel beskrivelse af tjenesten

Checkoutservicen bruges på tværs af Stena Lines digitale platforme til at færdiggøre bookinger og behandle betalinger. Den giver brugere mulighed for at gennemgå deres rejsedetaljer, indtaste personlige oplysninger, anvende rabatter eller loyalitetspoint og gennemføre købet ved hjælp af forskellige betalingsmetoder. Checkout inkluderer både Stena Lines egne platformkomponenter og integrerede tredjepartsbetalingstjenester fra Adyen. Flowet er integreret på tværs af web- og mobilplatforme og er en kritisk del af brugerrejsen.

 

Hvordan vi overholder tilgængelighedskravene

Den checkout, der bruges på tværs af vores digitale platforme, er ikke fuldt kompatibel, men vil blive adresseret så hurtigt som muligt.

 

Vores Platform:

  • Indlæsningsspinner mangler tilgængelig tekst eller ARIA-labels
  • Eksterne links har ikke alternativ tekst eller ikoner, der indikerer nyt vindue

 

Adyen Betalingskomponenter:

  • Fejlmeddelelser annonceres ikke til hjælpeteknologier
  • Kortmærkebilleder er utilgængelige eller forkert markeret
  • Dårlig HTML-semantik i formulelementer
  • Iframes til kortfelter mangler tilgængelige navne

 

Vi arbejder sammen med Adyen for at løse disse problemer.

 

Selvbetjeningsændring

 

Generel beskrivelse af tjenesten

Selvbetjeningsændringen giver kunder mulighed for at opdatere eller annullere deres eksisterende bookinger uden at skulle kontakte kundesupport. Dette inkluderer ændringer af rejsedatoer, passagerdetaljer, køretøjsinformation og yderligere tjenester. Tjenesten er tilgængelig via Stena Lines hjemmeside og er beregnet til at give en fleksibel, brugerdrevet måde at administrere bookinger på når som helst.

Hvordan vi overholder tilgængelighedskravene

Ændringsflowet opfylder ikke WCAG 2.1 AA-standarderne og vil blive erstattet af en ny fuldt tilgængelig version. Kunder kan kontakte callcentre. Løsning af tilgængelighedsproblemer forbliver en topprioritet, og vi tager alle nødvendige skridt for at sikre rettidig og omfattende overholdelse. I mellemtiden opfordres kunder til at kontakte vores callcentre for assistance.

Kendte tilgængelighedsproblemer i ændringsflowet:

  • Billeder og ikoner mangler tilstrækkelig alternativ (alt) tekst.
  • Overskriftsniveauer er forkert struktureret.
  • Overskrifter er ikke beskrivende for det indhold, de står foran.
  • Semantisk HTML mangler.
  • Landmarks (såsom , , osv.) bruges ikke.
  • Kontrast mod baggrunden er nogle gange utilstrækkelig.
  • Tekstelementer som feltlabels, pladsholdertekster og knaptekster opfylder ikke det krævede kontrastforhold.
  • Grænsefladeelementer og ikoner har utilstrækkelig kontrast mod baggrunden, herunder fokusindikatorer.
  • Farve bruges som den eneste indikator for inputfejl, uden yderligere ledetråde.
  • Fokusindikatorer mangler.
  • Der er ingen mulighed for at ændre tekststørrelse.
  • Reflow understøttes ikke.
  • Der er ingen mulighed for at øge tekstafstanden.
  • Autofill-funktionalitet understøttes ikke.
  • Inputfelter mangler informative labels.
  • Inputfelter mangler maskinlæsbare formål.
  • Inputfelter er ikke tydeligt markeret som påkrævede eller valgfrie.
  • Labels og inputfelter præsenteres ikke konsekvent.
  • Tilgængelige navne mangler for elementer som inputfelter.
  • Tastatursnavigation understøttes ikke fuldt ud.
  • Sidetitlen er ikke informativ og ikke oversat pr. markedssprog.
  • Link- og knaptekster er ikke tilstrækkeligt beskrivende.
  • Der er uoverensstemmelser mellem det visuelle label og det tilgængelige navn.
  • Der er ingen måde at springe gentaget indhold over.
  • Sidesproget er ikke specificeret i koden.
  • Siden blander flere sprog uden korrekt sprogmarkering.
  • Fejlmeddelelser vises ikke i nærheden af de tilhørende inputfelter.
  • Fejlmeddelelser er ikke maskinlæsbare.
  • Nogle uventede ændringer sker, når man navigerer gennem formularer med tab.
  • Brugere får ikke klare instruktioner om, hvordan formularfejl rettes.
  • Formularer tillader ugyldigt input (f.eks. tal i navnefelter).
  • Elementer mangler passende navn-, rolle- og værdiattributter.
  • Statusmeddelelser er ikke maskinlæsbare.
  • Nogle elementer understøtter ikke den krævede målstørrelse.
  • Fejlforebyggelsesmekanismer understøttes ikke fuldt ud.
  • Checkout er ikke fuldt kompatibelt (se separat afsnit i dette dokument).

 

Rejseplan

 

Generel beskrivelse af tjenesten

Rejseplanfunktionen giver kunder et overblik over deres kommende eller gennemførte færgerejser. Den inkluderer essentielle rejsedetaljer såsom afgangs- og ankomsttider, bookingreferencer, køretøjs- og passageroplysninger samt servicemuligheder ombord. Rejseplaner er tilgængelige via Stena Lines hjemmeside og sendes også til kunder via e-mail efter booking.

En revideret, fuldt tilgængelig version af rejseplanfunktionen vil erstatte denne. Indtil da kan brugere opleve tilgængelighedsbegrænsninger. Kunder, der ikke kan få adgang til deres rejseplan digitalt, kan kontakte vores kundeservice telefonisk eller via e-mail for assistance.

Hvordan vi overholder tilgængelighedskravene

Rejseplanen opfylder ikke WCAG 2.1 AA-standarderne og vil blive erstattet af en ny fuldt tilgængelig version. Løsning af tilgængelighedsproblemer forbliver en topprioritet, og vi tager alle nødvendige skridt for at sikre rettidig og omfattende overholdelse. I mellemtiden opfordres kunder til at kontakte vores callcentre for assistance.

Kendte tilgængelighedsproblemer i rejseplaner:

  • Billeder og ikoner mangler tilstrækkelig alternativ (alt) tekst.
  • Overskriftsniveauer er forkert struktureret.
  • Overskrifter er ikke beskrivende for det indhold, de står foran.
  • Semantisk HTML mangler.
  • Landmarks (såsom , , osv.) bruges ikke.
  • Kontrast mod baggrunden er nogle gange utilstrækkelig.
  • Tekstelementer som feltlabels, pladsholdertekster og knaptekster opfylder ikke det krævede kontrastforhold.
  • Grænsefladeelementer og ikoner har utilstrækkelig kontrast mod baggrunden, herunder fokusindikatorer.
  • Der er ingen mulighed for at ændre tekststørrelse.
  • Reflow understøttes ikke.
  • Der er ingen mulighed for at øge tekstafstanden.
  • Labels og inputfelter præsenteres ikke konsekvent.
  • Sidetitlen er ikke informativ og ikke oversat pr. markedssprog.
  • Link- og knaptekster er ikke tilstrækkeligt beskrivende.
  • Der er uoverensstemmelser mellem det visuelle label og det tilgængelige navn.
  • Siden blander flere sprog uden korrekt sprogmarkering.
  • Elementer mangler passende navn-, rolle- og værdiattributter.
  • Nogle elementer understøtter ikke den krævede målstørrelse.

 

Glow – Gæstelisteopdateringer

 

Generel beskrivelse af tjenesten

GLOW er en online applikation, der giver kunder mulighed for at se og redigere deres gæstelisteoplysninger efter gennemførelse af en booking.

Tilgængelig via et link sendt via e-mail efter booking, giver GLOW brugere mulighed for at tilføje eller opdatere passagerdetaljer såsom navn, køn og rejsedokumentdata. Den er designet til brug i en standard webbrowser og hjælper med at sikre, at alle passagerdetaljer er korrekte før afgang.

En ny, fuldt tilgængelig løsning vil blive introduceret. Indtil da opfylder GLOW muligvis ikke tilgængelighedskravene. Brugere, der oplever vanskeligheder, opfordres til at kontakte vores kundeservice telefonisk eller via e-mail for assistance.

Hvordan vi overholder tilgængelighedskravene

Følgende problemer vil blive adresseret. Løsning af tilgængelighedsproblemer forbliver en topprioritet, og vi tager alle nødvendige skridt for at sikre rettidig og omfattende overholdelse.

 

Kendte tilgængelighedsproblemer

  • Billeder mangler tilstrækkelig alternativ (alt) tekst.
  • Overskriftsniveauer er forkert struktureret.
  • Semantisk HTML mangler.
  • Landmarks (såsom <main>, <nav>, <header> osv.) bruges ikke.
  • Grænsefladen er ikke responsiv på forskellige skærmstørrelser.
  • Autofill-funktionalitet understøttes ikke.
  • Inputfelter mangler informative labels.
  • Inputfelter mangler maskinlæsbare formål.
  • Farve bruges som den eneste indikator for inputfejl, uden yderligere ledetråde.
  • Tekstelementer som feltlabels, pladsholdertekster og knaptekster opfylder ikke det krævede kontrastforhold på 4,5:1.
  • Der er ingen mulighed for at ændre tekststørrelse.
  • Reflow understøttes ikke.
  • Grænsefladeelementer og ikoner har utilstrækkelig kontrast mod baggrunden, herunder fokusindikatorer.
  • Der er ingen mulighed for at øge tekstafstanden.
  • Sidetitlen er ikke informativ og ikke oversat pr. markedssprog.
  • Link- og knaptekster er ikke tilstrækkeligt beskrivende.
  • Overskrifter er ikke beskrivende for det indhold, de står foran.
  • I nogle tilfælde mangler fokusindikatorer.
  • Der er uoverensstemmelser mellem det visuelle label og det tilgængelige navn.
  • Tilgængelige navne mangler for elementer som inputfelter.
  • Der er ingen måde at springe gentaget indhold over.
  • Sidesproget er ikke specificeret i koden.
  • Siden blander flere sprog uden korrekt sprogmarkering.
  • Automatisk lagring sker, mens brugeren skriver, uden en eksplicit gemmehandling.
  • Labels og inputfelter præsenteres ikke konsekvent.
  • Fejlmeddelelser vises ikke i nærheden af de tilhørende inputfelter.
  • Fejlmeddelelser er ikke maskinlæsbare.
  • Inputfelter er ikke tydeligt markeret som påkrævede eller valgfrie.
  • Brugeren får ikke klare instruktioner om, hvordan formularfejl rettes.
  • Formularer tillader ugyldigt input (f.eks. tal i navnefelter).
  • Elementer mangler passende navn-, rolle- og værdiattributter.
  • Statusmeddelelser er ikke maskinlæsbare.

 

Stena Line: Mine Rejser (Mobil App)

 

Generel beskrivelse af tjenesten

Mine Rejser er Stena Lines mobilapp designet til at hjælpe kunder med at administrere deres rejser på farten. Appen giver adgang til bookingoplysninger, afgangstider og rejseopdateringer. Brugere kan også se rejsedetaljer. Appen er tilgængelig til både iOS- og Android-enheder og understøtter både logget ind og gæsteadgang.

Appen er i øjeblikket delvist i overensstemmelse med WCAG 2.1 AA. Løsning af tilgængelighedsproblemer forbliver en topprioritet, og vi tager alle nødvendige skridt for at sikre rettidig og omfattende overholdelse. Kunder, der ikke kan få adgang til nødvendige oplysninger via appen, opfordres til at kontakte kundeservice telefonisk eller via e-mail for assistance.

 

Hvordan vi overholder tilgængelighedskravene

Appen er delvist i overensstemmelse med WCAG 2.1 AA. Følgende tilgængelighedsproblemer er blevet identificeret:

  • Lav kontrast på UI-elementer
  • Overskriftsniveauer er forkert struktureret.
  • Begrænset understøttelse af dynamisk tekstskalering
  • Inkonsistent orienteringsunderstøttelse
  • Berøringsmål under minimumsstørrelse
  • Utilgængelige karuseller
  • Komplekst sprog i indhold
  • Dynamiske statusopdateringer kommunikeres ikke til hjælpeteknologier
  • Manglende bypass-blokke
  • Ingen alternative navigationsmetoder
  • Blandet sprogindhold uden korrekt mærkning
  • Statusmeddelelser annonceres ikke programmatisk

 

Feedback og Kontakt

For at rapportere tilgængelighedsproblemer eller anmode om information i et tilgængeligt format.

Besøg kundeserviceafsnittet og indgiv en sag som en klage.

 

Håndhævelsesprocedure

Hvis du ikke er tilfreds med vores svar, kan du kontakte det ansvarlige håndhævelsesorgan i dit bopælsland.