1. Indledning
Vi, Stena Line Scandinavia AB med virksomhedsregistreringsnummer 556231-7825 ("Stena Line"), er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger. Alle henvisninger til "vi", "os" eller "vores" i denne databeskyttelsespolitik henviser til Stena Line. Vores kontaktoplysninger kan findes i slutningen af denne fortrolighedspolitik. Vi respekterer dit privatliv og bestræber os på at beskytte dine personoplysninger.
Vores loyalitetsklubber, Stena MORE og Business Traveller, kaldes samlet "loyalitetsklub(ber)" nedenfor.
Følgende hjemmesider benævnes som vores "hjemmesider":
stenaline.se, stenaline.dk, stenaline.no, stenaline.fi, stenaline.pl, stenaline.lv, stenaline.lt, stenaline.ee, stenaline.ru, stenaline.pl, stenaline.cz, stenaline.de, stenaline.nl, stenaline.fr, stenaline.co.uk, stenaline.ie, stenaline.it, stenaline.es, stenalinetravel.com, wyjazdygrupowe.pl, blog.stenaline.se, blog.stenaline.dk, blog.stenaline.no, blog.stenaline.pl, blog.stenaline.co.uk, blog.stenaline.ie, blog.stenaline.nl, blog.stenaline.de.
Vores hjemmesider og andre former for kommunikation (e-mail, telefon, supportkontakt, sociale medier, chat og papirformularer), som du bruger i forbindelse med medlemskab af en loyalitetsklub, omtales nedenfor som vores "loyalitetsklubtjenester".
2. Omfanget af denne databeskyttelsespolitik.
Denne databeskyttelsespolitik gælder for vores behandling af dine personoplysninger, hvis du er medlem af en af vores loyalitetsklubber og bruger vores loyalitetsklubtjenester. Denne databeskyttelsespolitik omfatter oplysninger om de formål, hvormed vi behandler dine personoplysninger, hvem vi deler dem med, og hvilke rettigheder du har med hensyn til dine personoplysninger.
Oplysninger om vores behandling af personoplysninger for andre kunder og besøgende på hjemmesiden kan findes i Stena Lines databeskyttelsespolitik for kunder med reservation og besøgende på hjemmesiden.
For oplysninger om, hvordan vi håndterer cookies, henvises der til vores cookiepolitik.
For oplysninger om kameraovervågning ombord på vores skibe og i vores havne, terminaler og kontorer samt håndteringen af personoplysninger i forbindelse med dette, henvises der til Stena Lines databeskyttelsespolitik for videoovervågning.
3. Hvilke kategorier af personoplysninger behandler vi?
Stena Line behandler følgende kategorier af personoplysninger:
(a) Navn
(b) Fødselsdato
(c) Køn
(d) Kontaktoplysninger (adresse, telefon- og/eller mobiltelefonnummer og e-mailadresse)
(e) Loyalitetsklubmedlemsoplysninger – type af medlemskab (Stena MORE Blue, Stena MORE Gold, Stena MORE Platinum eller Business Traveller), medlemsnummer, hvor længe du har været medlem, hvor længe du har været på det nuværende medlemsniveau og medlemspointsaldo
(f) Adgangskode
(g) Transaktionshistorik (dato, transaktionstype, transaktionsoplysninger, optjente point)
(h) Reservationshistorik
(i) Webstedsoplysninger baseret på din IP-adresse
(j) Browseroplysninger (browserversion)
(k) Din arbejdsgiver og stilling (for forretningsrejsende)
4. Hvor indsamler vi dine personoplysninger?
Stena Line indhenter dine personoplysninger direkte fra dig, når du tilmelder dig som medlem af en af vores loyalitetsklubber, når du bruger vores loyalitetsklubtjenester, når du reserverer en rejse, når du udfører en transaktion, hvor du optjener medlemspoint i en loyalitetsklub, eller når du bruger medlemspoint som betaling.
Stena Line indsamler også personoplysninger fra rejsebureauer, som du har bedt om at videregive dine personoplysninger til os.
5. Hvad sker der, hvis du ikke giver os dine personoplysninger?
Medlemskab af en loyalitetsklub er af en sådan art, at du skal give os de personoplysninger, der er angivet i afsnit 3 ovenfor for at blive og forblive medlem af vores loyalitetsklubber. Derfor kan vi ikke tilbyde dig medlemskab af en loyalitetsklub, hvis du ikke giver os personoplysningerne.
6. Til hvilke formål behandler vi dine personoplysninger, og hvad er retsgrundlaget for disse behandlingsaktiviteter?
Stena Line behandler dine personoplysninger med de formål, der er angivet nedenfor. Vi skal have et retsgrundlag for hvert formål. Sådanne retsgrundlag kan f.eks. være (i) at behandlingen er nødvendig for opfyldelsen af en kontrakt, som vi har indgået med dig, eller (ii) at Stena Line eller en tredjepart har en legitim interesse i at behandle personoplysningerne, hvilket ikke tilsidesættes af din interesse i ikke at få personoplysningerne behandlet. Det retsgrundlag, som Stena Line benytter, er angivet under hvert formål nedenfor.
(a) Tilmelding til Stena MORE-loyalitetsklubben
Stena Line bruger dit navn, dine kontaktoplysninger, oplysninger om loyalitetsklubmedlemskab, transaktionshistorik og reservationshistorik til at administrere dit medlemskab, dine optjente og brugte point samt dit medlemsniveau og til at levere vores aftalte loyalitetsklubtjenester til dig, som angivet i forretningsvilkårene for Stena MORE-Loyalitetsklubben. Denne behandling af dine personoplysninger er baseret på vores opfyldelse af kontrakten med dig.
(b) Levering af Business Traveller-medlemskab
Stena Line bruger dit navn, dine kontaktoplysninger, oplysninger om loyalitetsklubmedlemskab, transaktionshistorik, reservationshistorik samt oplysninger om din arbejdsgiver og stilling til at administrere din arbejdsgivers medlemskab, optjente og anvendte point samt medlemskabsniveau og til at levere vores aftalte loyalitetsklubtjenester i overensstemmelse med Business Traveller-medlemsaftalen. Denne behandling af dine personoplysninger er baseret på vores legitime interesser.
(c) Levering af vores loyalitetsklubtjenester
Stena Line bruger dit navn, dine kontaktoplysninger, oplysninger om loyalitetsklubmedlemskab samt oplysninger om din arbejdsgiver og stilling til at kommunikere med dig, når du benytter vores loyalitetsklubtjenester. Denne behandling af dine personoplysninger er baseret på vores legitime interesser.
(d) Forbedring af vores loyalitetsklubtjenester
Vi bruger dit navn, dine kontaktoplysninger, webstedsoplysninger baseret på din IP-adresse, browseroplysninger, oplysninger om loyalitetsklubmedlemskab og transaktionshistorik til at indsamle statistik vedrørende din brug af vores tjenester. Dette gør vi for at forbedre vores loyalitetsklubtjenester ved at rette fejl, hurtigt og nemt identificere og løse problemer med webstedskonvertering, ændre grænsefladen, så du hurtigt kan finde de oplysninger, du leder efter, eller fremhæve relevante tilbud på hjemmesiden. Vi gør dette ved at analysere din brug af vores tjenester. Personoplysninger, som vi bruger til at forbedre vores loyalitetsklubtjenester, aggregeres i det omfang det er muligt. Denne behandling af dine personoplysninger er baseret på vores legitime interesser.
(e) Forebyggelse af misbrug af loyalitetsklubtjenester
Dit navn, dine kontaktoplysninger og dine medlemsnumre (hvor relevant i hvert enkelt tilfælde) kan bruges til at forhindre misbrug og svig. Denne behandling af dine personoplysninger er baseret på vores legitime interesser.
(f) Levering af tilbud, rabatter og opgraderinger baseret på dine køb
Vi bruger dit navn, dine kontaktoplysninger og oplysninger om dit loyalitetsklubmedlemskab til at give dig tilbud, rabatter og opgraderinger baseret på dine køb under dit loyalitetsklubmedlemskab. Denne behandling af dine personoplysninger er baseret på vores legitime interesser.
(g) Direkte markedsføring
Vi bruger dit navn, dine kontaktoplysninger og oplysninger om loyalitetsklubmedlemskab, i det omfang du har givet os sådanne personoplysninger, (a) når du bruger vores loyalitetsklubtjenester, og (b) til at sende dig nyhedsbreve, tilbud og relevante oplysninger om vores loyalitetsklubtjenester. Vi sender disse til dig med posten, SMS, e-mail eller andre former for elektronisk kommunikation. Disse behandlinger af dine personoplysninger er baseret på vores legitime interesser.
Du har til enhver tid ret til at frabede dig direkte markedsføring som beskrevet i afsnit 6 (f)-(g) via frameldingslinks i vores e-mails eller i indstillingerne i afsnittet “Mine sider” på vores hjemmeside. Hvis du gør dette, vil Stena Line ikke længere sende dig sådanne direkte markedsføring.
(h) Håndtering af klager samt forsvar af og/eller fastlæggelse af juridiske krav
Vi bruger udelukkende personoplysninger i det omfang, der er relevant i hvert enkelt tilfælde for at håndtere klager og forsvare og/eller fastlægge retskrav. Denne behandling er baseret på vores legitime interesser.
7. Hvem deler vi dine personoplysninger med?
For at opfylde de anførte formål ovenfor deler Stena Line dine personoplysninger med følgende modtagere:
( ) Stena AB (publ)
( ) Stena Rederi AB
(a) Stena Line Travel Group AB
(b) Stena Line Ltd.
(c) Stena Line BV
(d) Stena Line GmbH & CO.KG .
(e) Stena Line Danmark A/S
(f) Stena Line Polska sp.z o.o.
(g) UAB Stena Line
(h) SIA Stena Line
(i) Annoncerings- og retargetingplatforme, såsom Google og Facebook
(j) Tjenesteudbydere, som vi hyrer til at levere tjenester såsom nethosting, postleverandører, analysevirksomheder, IT-udbydere, værter for arrangementer, osv.
8. Overfører vi dine personoplysninger ud af EU/EØS-området?
Stena Line kan overføre nogle af dine personoplysninger til de lande, der er anført nedenfor, som er uden for EU/EØS-området. Hvor Europakommissionen ikke har bestemt, at et anført land sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for dine personoplysninger, tilvejebringer vi en beskrivelse af de sikkerhedsforanstaltninger, vi foretager, eller det retsgrundlag, som vi benytter, for at sikre, at overførslen af personoplysninger er i overensstemmelse med europæisk databeskyttelseslovgivning.
Land: Storbritannien
Sikkerhedsforanstaltning: tilstrækkelighedsbeslutning (28. juni 2021)
Land: USA
Sikkerhedsforanstaltning: Sikkerhedsforanstaltning: Europa-Kommissionens standardkontraktbestemmelser for overførsel af personoplysninger (2010/87/EU) og (2021/915/EU)
Du er velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver, hvis du ønsker mere information om ovenstående sikkerhedsforanstaltninger. Kontaktoplysningerne kan findes i afsnit 11 i denne databeskyttelsespolitik.
9. Hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger?
Formål | Type af personoplysninger | Tilbageholdelsesperiode |
---|---|---|
Tilmelding af Stena MORE og/eller Business Traveller-medlemskab | Navn, fødselsdato, køn, kontaktoplysninger, oplysninger om loyalitetsklubmedlemskab, adgangskode, transaktions- og reservationshistorik, din arbejdsgiver og stilling | Så længe du er et registreret medlem af en loyalitetsklub |
Forbedring af vores loyalitetsklubtjenester | Webstedsinformation baseret på din IP-adresse og browseroplysninger | I 26 måneder efter at du har brugt vores loyalitetsklubtjenester |
Håndtering af klager og forsvar og/eller etablering af retskrav | Personoplysninger, der er relevante for at vurdere klager over en loyalitetsklub eller forsvare og/eller fastlægge retskrav | Så længe dine personoplysninger med rimelighed er nødvendige for at forsvare og/eller fastlægge retskrav (normalt indtil den relevante forældelsesfrist) |
10. Hvad er dine rettigheder?
Nedenfor er en oversigt over dine rettigheder i henhold til EU's databeskyttelseslov. Det koster ikke noget at udøve disse rettigheder, og du kan gøre det ved at sende en e-mail eller et brev til de adresser, der er anført i slutningen af dette dokument. Du kan også bruge kontaktformularen på hjemmesiden.
Som medlem af en loyalitetsklub har du altid mulighed for at slette eller rette de oplysninger, vi har om dig. Du kan redigere dine data ved at klikke på linket "Min profil", når du har logget ind på loyalitetsklubben på hjemmesiden. Alle e-mails, som du modtager fra loyalitetsklubben, vil også indeholde et link til din personlige profil, som du kan bruge, hvis du ønsker at opdatere den. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål vedrørende dine rettigheder (se kontaktoplysninger i slutningen af dette dokument).
Stena Line vil altid vurdere, om en anmodning om at udøve disse rettigheder er gyldig. Ikke alle rettigheder angivet nedenfor er absolutte. Der kan være undtagelser.
I tillæg til de rettigheder, der er anført nedenfor, har du altid ret til at indgive en klage vedrørende Stena Lines behandling af dine personoplysninger til en tilsynsmyndighed.
(a) Indsigtsret. Du har ret til, efter anmodning, at få en kopi af dine personoplysninger, som Stena Line behandler, samt til at indhente yderligere oplysninger om Stena Lines behandling af dine personoplysninger.
(b) Ret til berigtigelse. Du har ret til at få dine personoplysninger berigtiget og/eller fuldstændiggjort, hvis de er forkerte eller ufuldstændige.
(c) Ret til sletning. Du har ret til at anmode Stena Line om at slette dine personoplysninger uden unødig forsinkelse under enhver af følgende omstændigheder:
- Personoplysningerne er ikke længere nødvendige til det formål, hvortil de oprindeligt blev indsamlet eller på anden måde behandlet.
- Du trækker dit samtykke til en behandlingsaktivitet tilbage, med hvilket der intet andet retsgrundlag for behandlingen er.
- Du gør gyldig indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger.
- Personoplysningerne er blevet ulovligt behandlet.
- Personoplysningerne skal slettes for at overholde et lovkrav.
(d) Ret til at begrænse behandling. Du har ret til at anmode om begrænsning af behandlingen af dine personoplysninger under enhver af følgende omstændigheder:
- Nøjagtigheden af de personlige data er under undersøgelse.
- Behandlingen er ulovlig eller ikke længere nødvendig til dens formål, men du gør indsigelse mod sletning af dine personoplysninger og i stedet anmoder om begrænsning.
- Stena Line har ikke længere brug for personoplysningerne, men du har brug for personoplysningerne til fastlægge, udøve eller forsvare et retskrav.
- Du har gjort indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger, og din indsigelse skal undersøges.
(e) Ret til dataportabilitet. Under visse omstændigheder har du ret til at modtage de personoplysninger om dig, som du har tilvejebragt for Stena Line, med det formål at overføre disse til en anden tjenesteudbyder, hvis behandlingen af personoplysningerne er baseret på dit samtykke eller opfyldelsen af en kontrakt.
(f) Generel ret til at gøre indsigelse. Du har til enhver tid en generel ret til at gøre indsigelse mod behandling af dine personoplysninger baseret på Stena Lines legitime interesser. Vi skal derefter påvise, at vi har et tvingende retsgrundlag for behandlingen, eller at vi har brug for personoplysningerne til at fastlægge, udøve eller forsvare retskrav.
(g) Ret til at gøre indsigelse mod direkte markedsføring. Du har til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger til direkte markedsføringsformål. Stena Line må derefter ikke længere behandle dine personoplysninger til dette formål.
11. Hvordan kan du kontakte os?
Du kan kontakte os gennem følgende kommunikationskanaler:
Hovedkontor:
Adresse: Stena Line Scandinavia AB, 405 19 Göteborg, Sverige
Telefon: +46 770 - 57 57 00
Vi har en databeskyttelsesrådgiver, som du kan kontakte, hvis du har spørgsmål om behandlingen af dine personoplysninger. Du er velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på dpo@stenaline.com.