Find Pris & Book

Generelle Bestemmelser for Stena Line

Her kan du læse om alt det du skal vide

 

Klik her for at læse Forretningsbetingelser >

 

 

Transportbestemmelser
Afbestilling og ændring af ECONOMY, FLEXI og PREMIUM billetter samt Endagsture, MiniCruise og øvrige specialrejser - dog ikke Pakkerejser (dvs. rejser med overnatning i land inkluderet.)*: For disse billettyper gælder der specielle regler - disse regler kan du læse mere om ved at klikke på dette link: 

Stena Lines Forretningsbetingelser >

*Der gælder andre regler for afbestilling af pakkerejser. Læs herom under på dette link:
Rejsebetingelser Hotel & Overfart >


Aldersgrænse:

- På færgetransport er aldersgrænsen normalt 18 år. Ved krydstogter Frederikshavn-Oslo, herunder de forskellige typer MiniCruises, er aldersgrænsen 20 år, undtaget på SkiCruise, hvor aldersgrænsen er 18 år. Undtaget er børn og unge der følges med forældre, foresatte eller gruppeleder.
- Unge på 16 eller 17 år kan rejse til Sverige uden forældre/værge, hvis de medbringer en fuldmagt med ansvarsfraskrivelse. Fuldmagten kan hentes her: https://www.stenaline.dk/fuldmagt-til-uds
- Børn under 18 år med en forælder, som bor i destinationslandet kan rejse alene, dog kræves der en fuldmagt med ansvarsfraskrivelse. Dette gælder ikke på Endagsture, dvs. tur/retur samme dag og ikke på aftenafgange. Fuldmagten kan hentes her: https://www.stenaline.dk/fuldmagt-til-uds
- Børn fra 0 år til og med 3 år rejser gratis, men skal medtages i antallet af passagerer på bookingen.



Bestilling/betaling:
Bestilling af rejse kan ske på tlf. 96 200 200, online eller gennem dit rejsebureau. Rejsen betales ved bestilling med kreditkort..

Cykler:
Cykler på bil gratis. Hvis bil inkl. cykler overstiger 2 m i højden og 6 m i længden beregnes den som høj bil - ingen højdetillæg på Grenaa-Varberg ved max. 6 m længde.

Ekspeditionsgebyr:
Der opkræves et ekspeditionsgebyr på kr. 150,- pr. bestilling ved personlig betjening. Ved bestilling online opkræves ikke ekspeditionsgebyr. Ved refundering af billetter refunderes ekspeditionsgebyret ikke. Ønskes rejsebeviset tilsendt pr. post opkræves et gebyr på kr. 40,-. For rejsebeviser tilsendt pr. email opkræves ikke gebyr.

Endagsture:
I forbindelse med endagsture gælder følgende:
Er udrejsen ikke indtjekket / benyttet vil hele reservationen automatisk blive annulleret - også hjemrejsen.

Force majeure:
Her gælder specielle regler for transport med svenske færger. Bl.a. for maskinskade og forsinkelser, hvor rederiet intet ansvar har for evt. skader og udgifter.

Indførelse af husdyr til Norge/Sverige:
Information om indførelse af husdyr til Norge kan indhentes hos Norges Turistråd, Amaliegade 39, 1. sal, 1256 København K. Telefax 33 19 36 09 eller visitnorway.com. 

Til Sverige, kontakt VisitSweden, Købmagergade 3, 2. th., 1150 København K, tlf. 36 31 30 80 eller visitsweden.com. Se gældende regler her www.jordbruksverket.se 

Husdyrejeren har ansvaret for, at veterinære papirer er godkendte.

Husdyrtransport på ruterne Frederikshavn-Göteborg, Frederikshavn-Oslo og Grenaa-Varberg - læs mere her. Under overfarten er ejeren selv ansvarlig for dyrets trivsel.

Kahyt:
Nøgle/nøglekort udleveres ved afrejse/ ombord. Køjeplads er obligatorisk på natsejlads til og fra Oslo. På dagsejlads til Oslo er kahytterne klar fra kl. 09.30. Kahytterne skal forlades kl. 15.30 - det er dog muligt at efterlade bagage i kahytten indtil kl. 17.30.

Mødetid:
Biler med betalt rejsebevis:
30 min. før afgang på ruterne Frederikshavn - Göteborg og Grenaa-Varberg og Frederikshavn - Oslo.
Passagerer uden bil, med betalt rejsebevis:
30 min. før afgang på alle ruter. 

Bemærk: Landgangen for gående passagerer lukkes 15 min. før ordinært afrejsetidpunkt.

Biler med kørestolsbrugere eller dårligt gående, skal melde sig i god tid ved bilindcheckningen, for så vidt muligt at få en gunstig placering på bildækket.
Overskrides tidsfristerne gives ikke garanti for pladsbestillingen!

Pasbestemmelser:
Som rejsende skal du have gyldigt pas. Læs mere om pasbestemmelserne her. Du har selv ansvaret for at overholde nødvendige formaliteter før rejsens gennemførelse, f.eks. visum, vaccination (www.vacination.dk) og forsikringer. 
Arrangøren har ikke ansvar for omkostninger, der forårsages af mangler i dine forhold, f.eks. manglende pas, visum osv.

Passager-registrering
Passager-registrering betyder, at alle passagerer på ruter mellem Danmark, Norge og Sverige skal oplyse navn, køn og alder samt nationalitet før afrejse - hav oplysningerne klar ved bestillingen.

Persondataregistrering 
Alle personlige oplysninger, som du afgiver, når du bestiller hos Stena Line Denmark A/S og Sembo AB, bliver registreret i vores kundedatabase. Vi sælger eller deler ikke dine persondata med andre selskaber i vores koncern eller tredjepart uden dit udtrykkelige samtykke.
Alle data, der indsamles, når du er i kontakt med Stena Line, og når du besøger vores hjemmeside, behandles fortroligt i overensstemmelse med gældende dansk persondatalovgivning.

Pladsreservation:
Reserver plads på vore færger i god tid før afrejse - husk også at reservere hjemrejsen. Ved reservation og prisberegning gælder bilens totalhøjde og længde, d.v.s. inkl. tagbagage. Hvis de givne oplysninger er fejlagtige kan det reserverede tidspunkt ikke garanteres.

Rederiansvar/forsikringsbestemmelser 
Stena Line påtager sig som arrangør ikke ulovhjemlet ansvar for skade på personer eller gods. Som transportør gælder for Stena Line "Svenska Färjerederiers Transportvillkor för Passagerare och Resgods med avgångs- eller bestämmelsesort i Sverige, antagna den 1. juni 1980 av Sveriges Redareförening efter forhandlinger med Konsumentverket og Svenska Sjölag". Ved skade på person eller køretøj gælder således en selvrisiko på Skr. 1.600,-, ligesom der henvises til specielle regler om force majeure, herunder forsinkelser, maskinskader m.v., som er opstået kort før rejsens påbegyndelse.

Reklamationer:
Evt. reklamationer skal straks ske til Stena Lines kontor. Eventuel krav om erstatning skal fremsendes skriftligt senest 1 måned efter udrejse og vi vil forsøge at besvare din klage indenfor 4 uger. I forbindelse med højsæsoner og særlige rejseperioder kan det tage længere tid.
Husk at medsende alle relevante oplysninger og dokumenter vedrørende din reklamation, da det giver os mulighed for at svare dig hurtigere. Disse oplysninger omfatter telefonnummer, adresse, bookingnummer og boardingkort.
Hvis du skal have tilbagebetalt penge, har vi brug for dit registrerings- og kontonummer. Hvis du har konto i udlandet, skal du også inkludere din SWIFT- og IBAN-kode (din bank kan oplyse dig om disse). 

Røgfrit om bord: 
Der er røgfrit på alle Stena Line færger. 

Skade om bord:
Skulle der ske skade på dig, dit køretøj eller rejsegods om bord på færgen, skal dette altid anmeldes til færgens personale inden færgen forlades. Hvis der sker skade på dit køretøj, skal dette anmeldes til styrmanden på vogndækket. Hvis der sker skade på rejsegods eller personskade, skal du henvende dig ved Informationen ombord. Personalet har en særskilt formular der altid skal udfyldes, og du får en kopi. Bemærk, at en udfyldt formular ikke er ensbetydende med at Stena Line erkender erstatningsansvaret.

Toldbestemmelser:
Læs mere om dette på www.skat.dk

Turistinformation:
Du kan finde information om rejsemål i Sverige på www.visitsweden.com, i Norge www.visitnorway.com, i Tyskland www.tyskland-info.com


Stena Line Scandinavia AB er registreret hos det svenske Kammarkollegiet og har derfor rejsegaranti. Tjek registreringen på Kammerkollegiets hjemmeside

 

Stena Line tager forbehold for ændringer og tastefejl. Alle priser gælder kun ved køb af rejse i Danmark.